وزیر دفاع: پدافند هوایی ایران حتی «ریزپرنده‌ها» را شناسایی می‌کند

ظریف مقصد جدید جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را فرانسه اعلام کرد

قطعه‌ای از بال هواپیمای اوکراینی که با موشک‌های سپاه سرنگون شد-Akbar TAVAKOLI / IRNA / AFP

نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی در جلسه غیرعلنی مجلس به نقل از او گفته است که «سقف هوایی ایران کاملا امن است و پدافند هوایی حتی می‌تواند «ریزپرنده‌ها» را هم شناسایی کند.»

ایرنا در حالی این نقل قول را منتشر کرده که مقامات تهران علت سرنگونی هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه را به «خطای انسانی» در پدافند هوایی مستقر در نزدیکی فرودگاه امام خمینی نسبت می‌دهند.

بنابر ادعای آنها، فرد یا افراد خاطی در لحظه تصمیم‌گیری برای شلیک موشک‌ها به سوی هواپیمای اوکراینی در بحبوحه حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه نظامی عین‌الاسد در عراق، این بویینگ ۷۳۷ را تشخیص نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بامداد هجدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ و در زمان حمله‌های موشکی سپاه به پایگاه‌ آمریکایی‌ها در عراق، منطقه پرواز ممنوع اعلام نشد و هواپیمای اوکراینی نیز در فاصله کوتاهی پس از این حمله‌های موشکی با موشک‌های پدافند هوایی سرنگون شد. این پدافند ساعاتی قبل در نزدیک فرودگاهامام خمینی مستقر شده بود.

با گذشت حدود شش ماه از این فاجعه، مقامات تهران همچنان از تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی به کشور ثالث برای بازخوانی اطلاعات آن خودداری می‌کنند.

مقامات اوکراین به عنوان کشور مالک هواپیما و کانادا به عنوان کشوری که بیشترین شهروندان جان باخته در پرواز شماره ۷۵۲ را دارد، تهران را برای دستیابی به جعبه سیاه و حقیقت‌یابی آنچه در مورد سرنگونی هواپیما اتفاق افتاده، تحت فشار قرار داده‌اند.

رئیس‌جمهور اوکراین روز گذشته ایران را تهدید کرد در صورتی که به تعهدات‌اش عمل نکند، کشورش از ایران به دادگاه‌های بین‌المللی شکایت می‌کند.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفتگوی تلفنی که مدت کوتاهی پس از این تهدید با همتای کانادایی‌اش انجام داده، مدعی شده که جعبه سیاه به فرانسه تحویل داده می‌شود. ظریف قبلا گفته بود جعبه سیاه را تحویل نمی‌دهیم و کشورهای خارجی باید تجهیزات بازخوانی اطلاعات آن را در اختیار ایران قرار دهند.

هفته گذشته مقامات در تهران گفته بودند که جعبه سیاه به اوکراین می‌رود.

در حدود شش ماه گذشته بارها و بارها مقصد‌های جدیدی برای جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی از سوی تهران معرفی شده اما این جعبه سیاه همچنان در ایران است و سرنوشت آن نیز به رغم ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی، روشن نیست.

بیشتر از